Tuesday, October 1, 2013

Cabaran modal dan kritikan pelanggan menguatkan semangat

Sumber: Ebook Bonus - Kisah Inspirasi Usahawan Bisnes Makanan


Saya memulakan bisnes online  secara kecil-kecilan dalam bidang membuat aksesori wanita dari rumah sejak tahun 2007.  Pada Oktober 2011 saya telah membuat keputusan untuk menceburi bidang makanan.  Setelah berfikir panjang, saya mengambil keputusan untuk mencuba menjual sambal yang di panggil SAMBAL IKAN BILIS RIQZMIE ini. Kami melihat ia bakal mempunyai pasaran yang luas memandangkan penduduk Malaysia rata-ratanya bekerja dan sibuk.  Ini dapat memenuhi keperluan mereka yang sudah tentu memerlukan produk yang mudah dan cepat untuk dipelbagaikan dalam hidangan.

Mungkin bila sebut bisnes online, pasti ramai yang membayangkan ia senang dan modal yang diperlukan juga kecil.  Tetapi sebenarnya bisnes online memerlukan modal yang besar jika ingin cepat maju.  Walau bagaimanapun dengan modal yang kecil, perlaksanaan bisnes boleh dilakukan secara perlahan-lahan.  Dengan modal yang besar, pemasaran secara online dapat dilakukan dengan secara meluas. Ini semua memerlukan kos yang agak besar.  Tanpa modal yang besar, perancangan untuk mengembangkan bisnes juga akan tersekat.  Pinjaman modal dari bank juga akan menjadi susah kerana bisnes tidak mempunyai premis.  Jadi untuk mengumpul modal secara perlahan-lahan agak mencabar juga.

Resipi asal SAMBAL IKAN BILIS RIQZMIE adalah dari resipi bapa saya.  Resipi yang mudah sahaja tetapi agak leceh untuk dibuat untuk bisnes.  Pada mulanya saya menjual sambal menggunakan resipi asal dan lihat komen dari pelanggan.  Berbulan juga kami mencari dan mencuba untuk menghasilkan sambal yang terbaik bagi memenuhi kehendak pelanggan. Walaupun masih ada lagi kekurangan dari pelbagai sudut, di atas sebab teknologi yang memerlukan kos yang agak mahal jadi kami teruskan dengan resipi ini dahulu.

Pada peringkat awal ada pelanggan yang suka dan ada yang tidak suka dengan hasil produk kami. Setiap komen dan maklumbalas dari pelanggan kami terima dengan postifi dan cuba memperbaiki mutu dan rasa sambal kami.

Ada juga pelanggan yang memberi pendapat dengan kata-kata yang tidak sedap didengar membuatkan kami rasa amat tertekan.  Ditambah dengan masalah  dari syarikat penghantaran membuatkan pelanggan selalu marah-marah tidak puashati dan menuduh kami menipu mereka.

Namun syukur alhamdulillah sehingga ke hari ini rasa dan kualiti kami telah dapat diterima oleh majoriti lapisan masyarakat.

No comments:

Post a Comment